قیمت امروز انواع گوشی‌های موبایل در مشهد (۹ تیر ۱۴۰۳) | قیمت موبایل از ۶ تا ۱۰۸ میلیون تومان چک کاغذی تا ۳ سال آینده حذف می‌شود بازگشایی عمومی فضای تفریحی باغ آستان برای اولین بار؛ شعبه جدید کروژ در «باغ خاتون» افتتاح شد | درخشش در باغ امام‌رضا(ع) بازار بورس به انتخابات ۸ تیر ۱۴۰۳ چه واکنشی نشان داد؟ | دامنه نوسان سهام افزایش یافت حراج جدید سکه دوشنبه (۱۱ تیر) برگزار می‌شود + شرایط قیمت طلا و سکه در مشهد اعلام شد (۹ تیر ۱۴۰۳) افزایش مبارزه با علف‌های هرز در خراسان‌رضوی پیش‌بینی رئیس اتحادیه طلا درباره قیمت سکه و طلا | وقت خرید رسیده است؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) زمان حراج سی‌وپنجم شمش طلا اعلام شد افزایش قیمت ارز‌های مبادله‌ای | دلار چند شد؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) قیمت طلا و دلار در اولین روز پس از انتخابات چند شد؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) نرخ بهره بین‌بانکی ثابت ماند + جدول (۹ تیر ۱۴۰۳) خشک‌سالی و سرمازدگی، کشت دیم محصولات زراعی خراسان‌رضوی را دچار چالش کرده است قیمت انواع خودرو‌های خارجی (۹ تیر ۱۴۰۳) اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد انواع خودرو‌های داخلی چقدر است؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) عرضه ۴۰ دستگاه کامیون در بورس کالا، فردا (۱۰ تیر ۱۴۰۳) دلار به پیروز انتخابات چه واکنشی نشان می‌دهد؟ قیمت امروز میوه در مشهد (۹ تیر ۱۴۰۳) | هندوانه کیلویی چند؟ هشدار به مستأجران | از انعقاد این قرارداد‌ها پرهیز کنید جزئیات پیشنهاد معافیت مالیاتی ۷۰ درصد از مشاغل و اصناف آخرین تحولات بازار سکه و طلا (۸ تیر ۱۴۰۳) برگشت وجه بیست میلیارد ریالی به شاکیان املاک در مشهد با ۱۰ موبایل پرفروش از برند‌های مختلف آشنا شوید + جزئیات و تصاویر (۷ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره‌بها مشخص شد | رقم‌های جدید روز‌های آینده به استان‌ها ابلاغ می‌شود طلا و سکه را در مشهد چند بخریم؟ (۷ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی: امیدواریم جیره‌بندی آب در مشهد صورت نگیرد | کاهش ۶۷ درصدی بارش باران در مشهد

  • کد خبر: ۱۶۸۴۳۱
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
  • ۲
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی: امیدواریم جیره‌بندی آب در مشهد صورت نگیرد | کاهش ۶۷ درصدی بارش باران در مشهد
هم‌زمان با آغاز فصل گرما، هرسال‌ شاهد هستیم که کلان‌شهر‌های کشور از جمله مشهد با بحران کمبود آب مواجه می‌شوند. مشهد شهری است که بیش از ۳.۵ میلیون مجاور، ۱ میلیون مهاجر و سالانه ۳۰ میلیون زائر دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، هم‌زمان با آغاز فصل گرما، هرسال‌ شاهد هستیم که کلان‌شهر‌های کشور از جمله مشهد با بحران کمبود آب مواجه می‌شوند. مشهد شهری است که بیش از ۳.۵ میلیون مجاور، یک میلیون مهاجر و سالانه ۳۰ میلیون زائر دارد. شهری که به‌واسطه وجود حرم مطهر رضوی علاوه بر مردم ساکن در این کلان‌شهر، باید به مردم سراسر کشور خدمت‌رسانی کند.

موضوع کمبود آب مشهد‌ آن‌قدر جدی و حیاتی است که مسئولان آبفای استان در کنار سایر مسئولان و همچنین برخی نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی به‌دنبال راهی برای تأمین آب شرب در فصل تابستان برای این کلان‌شهر هستند؛ از حفر چاه‌های جدید در‌ شهر گرفته تا اجرای طرح انتقال آب از کوه‌های شمال مشهد و هم‌مرز با ترکمنستان. از‌ طرف دیگر نیز با توجه به تغییر‌ اقلیم‌ و ایجاد خشک‌سالی در استان و کشور، میزان آب‌های سطحی و زیرزمینی کاهش پیدا کرده است و همچنان با کاهش بارندگی مواجه هستیم.

۴۰۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز مشهد

علیرضا طاهری، مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی، در گفت‌وگو با شهرآرانیوز درباره وضعیت تأمین آب مشهد و خراسان رضوی اظهار کرد: ما در آب منطقه‌ای استان موظف هستیم برای همه استان آب ‌تأمین کنیم. این‌گونه نیست که ما تأمین آب مشهد را به تأمین آب یک شهرستان اولویت دهیم.

وی ادامه داد: موضوع تأمین آب برای مشهد، باعث شد تصمیمی در منطقه بگیریم و طرحی را مطالعه کنیم که تا افق ۱۴۲۰ از مجموع ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب مصرفی مشهد، پس از تأمین نیاز‌های شرب و صنعت و خدمات منطقه کلات از آبی که سهم ایران است بتوانیم ۴۰ میلیون مترمکعب استفاده کنیم.

کاهش ۶۷‌درصدی بارش باران در مشهد

طاهری با اشاره به وضعیت آب استان و مشهد گفت: خراسان رضوی در اقلیم گرم و نیمه‌خشک قرار دارد. سال‌هایی در استان داریم که بیش از یک میلیارد مترمکعب آب سطحی داشته‌ایم و سال‌هایی نیز این عدد زیر ۱۰۰ میلیون مترمکعب قرار داشت.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: تا اواسط خرداد سال جاری میزان بارش در مشهد به میزان ۶۷‌درصد کاهش داشته است که تاکنون فقط ۷۰ میلی‌متر بارش باران داشته‌ایم، در صورتی که میانگین درازمدت حدود ۲۰۵ میلی‌متر بوده است.

به گفته وی، در استان خراسان رضوی نیز حدود ۵۰‌درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

اگر طرح‌ها اجرا‌ نشود، دچار مشکلات شدید می‌شویم

طاهری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه از پاییز سال گذشته محاسبات ما نشان داد که ممکن است به چنین وضعیتی گرفتار شویم، گفت: بر همین اساس برای تأمین آب مورد نیاز طرح‌هایی را تدارک دیده‌ایم، اما اگر این طرح‌ها به‌موقع خودش که نیازمند همراهی همه است، اجرا نشود، مشکلات شدیدی برای ما پیش خواهد آورد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: مشهد ۱۲ هزار و ۷۰۰ لیتر آب شرب در دوره اوج مصرف نیاز دارد، اما آب در دسترس ما ۸ هزار و ۵۵۰ لیتر است. بنابراین، بیش از ۴ هزار و ۱۵۰ لیتر کمبود آب شرب داریم.

وی ادامه داد: قرار است از محل نصب بارج پمپ در سد دوستی و استفاده از چاه‌های دستگاه‌های اجرایی مقداری از آب شرب مورد نیاز تأمین شود. خوشبختانه به بخشی از این اهداف رسیده‌ایم.

مصرف ۶۰۰ لیتر آب با روشن‌بودن کولر آبی

طاهری در ادامه تأکید کرد: به‌شدت نگران هستم و از مردم می‌خواهم در مصرف آب به‌ویژه در استفاده از کولر آبی صرفه‌جویی کنند. یک کولر آبی در طول ۲۴ ساعت حدود ۶۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند و به‌محض اینکه این کولر‌ها‌ روشن می‌شوند، دچار یک تنزل شدید در مخازن آب شرب مشهد می‌شویم.

۱۲۰ میلیون مترمکعب آب سهم خراسان رضوی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی درباره انتقال آب از دریای عمان به مشهد گفت: وزارت نیرو مطالعات این پروژه را به آب منطقه‌ای خراسان رضوی به‌عنوان کریدور شرق کشور تفیض کرده بود. این مطالعات انجام شده و افق طرح حدود ۷۵۰ میلیون مترمکعب است.

طاهری افزود: در فاز اول قرار است از آب‌شیرین‌کن چابهار به شرق کشور ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به‌صورت سالانه به شرق کشور منتقل شود که ۶۰ میلیون مترمکعب سهم استان خراسان جنوبی، ۱۲۰ میلیون مترمکعب سهم استان خراسان رضوی و ۲۸۰ میلیون مترمکعب سهم استان سیستان و بلوچستان است.

وی گفت: باتوجه‌به خشک‌سالی‌هایی که در منطقه به وجود آمده است، قطعا سرعت کار انتقال آب افزایش پیدا می‌کند. امیدواریم با اجرای این پروژه کمبود آب مورد نیاز در حوزه صنعت و خدمات جبران و مقداری هم آب شرب تأمین شود.

امیدواریم جیره‌بندی آب در مشهد رخ ندهد

طاهری در بخش دیگری از سخنانش درباره جیره‌بندی آب در فصل تابستان در مشهد گفت: ما خیلی علاقه‌مند نیستیم از این کلمه استفاده کنیم و همه تلاشمان این است که این اتفاق نیفتد.

وی گفت: آب با برق متفاوت است. وقتی برق قطع یا جیره‌بندی می‌شود، مردم نمی‌توانند برق را ذخیره کنند، اما به‌محض اینکه موضوع جیره‌بندی مطرح شود، ممکن است برخی افراد بخشی از آب‌ها را ذخیره کنند و زمانی که آب وصل شود، دیگر از آن آب استفاده نخواهند کرد.

مدیرعامل آب منطقه خراسان رضوی تصریح کرد: امیدواریم این اتفاق در مشهد رخ ندهد. اگر برنامه‌ها برای تأمین کمبود آب مشهد به هدف خودش نرسد، ناچاریم این کار را بدون تمایل انجام دهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
0
1
کارخوبه خدادرست کنه سلطان محمد خرگیه انشالله به گوری چشم دشمنان تابستان بهاره فقط کافی است خدااراده کند ببینید چه بارانی نازل میشود متاسفانه ماراه راکم کرده ایم خداخودش به دادمان برسه اینا که بخاری ندارند
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
0
0
سلام بیخود خودتان را خسته نکنید اینجانب که در سطح شهر تراکتهای تبلیغاتی پخش میکنم به عینه میبینم که آدمهای نفهم و احمقی چه زن و چه مرد و بچه شلنگ آب دستشان گرفته اند توی حیاط و توی کوچه و ماشین را آبیاری میکنند و تذکر هم که میدم اعتنایی نمیکنند و تا وضعیت همین باشه به مراتب از این بلا بدتر به سر ما میاد و حقمان است
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->